Jak jsem se stal dezinformátorem

Odlišný názor ještě není dezinformace. Avšak klidy, klidy, selští hřbeti (jak jsme jako kluci říkávali), k Pravdě se totiž stejně dochází po jednotlivcích, nikoli v davu.

Naše škola měla dvě budovy. Jednu pro první stupeň a jednu pro druhý stupeň. Ale bylo nás tehdy tolik dětí, že pátá třída se už do školy nevešla a musela být jinde. V tom nejkrásnějším domě celé vesnice, kterému se říkalo „Speisehaus“. Bylo to v Sudetech, víte? Kromě páté třídy tam byla ještě místní knihovna a také tělocvična, která sloužila i jako společenský sál. Pořádaly se tam plesy a tak.

Jelikož jsme bydleli kousek odtud, měl jsem to v páté třídě do školy asi pět minut.
***
Bylo časné jaro. Po silnici před naším domem zurčely vodní stružky. V příkopech mezi silnicí a polem byly ale ještě zbytky sněhu. Tam jsem sbíral „sklíčka“, kousky ledu roztodivných tvarů, na kterých se tak krásně třpytilo jarní sluníčko.

Jednoho dne jsem šel do školy příliš brzy. Nevím už proč. Možná mě maminka vystrčila trochu dřív anebo nebyla vůbec doma a kladla mi na srdce, abych nepřišel pozdě.

Schodiště ve Speisehausu bylo temné a prázdné, stejně jako naše třída.
Aha, tak ona dnes není škola, usoudil jsem a loudal jsem se zpátky domů. Potkal jsem spolužačku a kamarádku Kristýnku.
„Kam jdeš?“ zeptal jsem se.
„No přece do školy,“ řekla ona.
„Jenže škola dneska není,“ řekl jsem já.
A tak jsme šli k domovu spolu.
Cestou jsme potkali Zdeňka, Arnošta a Evu.
„Když není dnes škola, tak co kdybychom šli k potoku,“ navrhl Zdeněk.
To je nápad! Na potoce plují ledové kry, a protože na horách taje sníh, je hodně vody a ta je ledová, kalná a divoká.

Takovou zpěněnou, vzdouvající se a klesající vodu bych dokázal pozorovat a poslouchat celý den. I dnes.
***
„Co tě to napadlo, Míšo?“ řekla paní učitelka toho dne odpoledne.
„On mně poslal půlku třídy domů,“ mrkla na maminku, která si pro mě přišla.
„Když já jsem myslel...,“ začal jsem s hlavou hluboce skloněnou.
***
Dnes už vím, že hlava si možná myslí, ale srdce ví...

Autor: Miroslav Pavlíček | čtvrtek 23.3.2023 11:03 | karma článku: 26,94 | přečteno: 801x
  • Další články autora

Miroslav Pavlíček

Panis angelicus

Možná ty vojáky považujete – jako já – za hrdiny, bránící náš způsob života, naši kulturu. Je však možné, že se přikloníte k mínění, že jde o agresory, rozsévající smrt a utrpení na nevinné lidi tam, kde nemají co dělat.

25.4.2024 v 16:43 | Karma: 17,29 | Přečteno: 392x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

Život vojenský - život veselý

Ovšem pouze tehdy, není-li zrovna válka. Je-li válka, to pak život nemá žádný smysl, ani cenu. A nejen vojenský a nejen život. Ani láska, ani východ slunce, ani rozkvetlý šeřík, prostě vůbec nic. Kdo to kdy pochopí?

10.4.2024 v 11:05 | Karma: 11,98 | Přečteno: 509x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma: 21,62 | Přečteno: 351x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

Konexe

Pokud chcete být úspěšní v byznysu, musíte budovat konexe. Něco v tom smyslu říká nějaký pan Richard Branson (a je tím tapetován internet). Jako by to dávno nevěděl každý. Ač nepravděpodobné, stalo se tak Léta Páně roku onoho.

20.3.2024 v 14:46 | Karma: 18,51 | Přečteno: 364x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

Smrt na plese

"Rychle, pusť si rádio!" "Co se děje, vole? Rusko napadlo Ameriku? Nebo Amerika Rusko? Nebo Číňani přistáli na Měsíci?"

7.3.2024 v 12:08 | Karma: 23,99 | Přečteno: 646x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

PŘEHLEDNĚ: Podívejte se, jaké změny v důchodech české občany čekají

30. dubna 2024

Exkluzivně Zvyšování důchodového věku nad 65 let podle prodlužování života, snižování výpočtu nových důchodů,...

„Pučista si ji nezaslouží.“ Bidenův tým vymýšlí, jak zrušit debatu s Trumpem

30. dubna 2024

Premium Koho by před časem napadlo, že když prezident USA připustí, že se snad i zúčastní debaty se...

Bude mít kdo jezdit pro pacienty? Chybí stovky záchranářů, mladé práce neláká

30. dubna 2024

Premium Posádky sanitek stárnou, průměrný věk zdravotnických záchranářů se pohybuje nad 50 lety....

Královská rodina vyslala na Ukrajinu vévodkyni, mluvila o sexuálním násilí

29. dubna 2024  23:19

První člen britské královské rodiny přijel na Ukrajinu od začátku konfliktu s Ruskem. Vévodkyně z...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 297
  • Celková karma 18,68
  • Průměrná čtenost 502x
Jsem...

 

Seznam rubrik