Tam v dálce

"Víte, já nemám rád, když se někteří lidé pasují do role jakýchsi arbitrů a posuzují nebo spíš odsuzují druhé. Vždyť oni tak vlastně mluví o sobě. Zřejmě s nimi není všechno v pořádku."

Pravil pan Morávek u kulatého stolku na Letné a pokračoval.

"Když jsme se před lety přestěhovali ze Semil do Kladna, šlo s námi také manželčino pianino Dalibor. Vlastně skoro domů, protože ho vyrobili v Zákolanech. Ona si na něm zakládala, vždyť na něj hrála už její babička a maminka. Ovšem stěhováci mu říkali „hovado“ a vůbec se k němu během té anabáze nechovali pěkně.
Nakonec to pianino stálo v krásném salonku, ale dokonale rozladěné. Ona žena na něj moc často stejně nehrála. Nicméně trvala na tom, že se musí naladit.

Co jsem měl dělat? Výroba pian v Zákolanech ovšem skončila a továrna chátrala. Víte, není nic smutnějšího, než taková opuštěná fabrika. Rozpadající se střecha, rozbitá okna, zdi popnuté břečťanem...

Někdo mi ale poradil, že nějaký Andrle, který dřív v továrně pracoval, by mohl piano naladit. Jistě si rád přivydělá. Je to slepec a má takové nepojízdné kolo, o které se při chůzi opírá jako o hůl. Je natřené na bílo a když stojí opřené u dveří hospody, tak on tam sedí.
 

Našel jsem ho opravdu snadno a snadno jsme se též dohodli.
V sobotu dopoledne jsem pana Andrleho vyzvedl v hospodě a zavezl ho k nám. Manželka na něj koukala nedůvěřivě. No co, chtělas to naladit? Chtěla!
K obědu ovšem udělala svíčkovou a pan Andrle si to moc pochvaloval. O práci přišel, když fabriku zavřeli a zakázky skoro žádné neměl. Žil z invalidního důchodu. Navíc mu před rokem zemřela maminka, se kterou žil. To nám všechno vyprávěl.

Piano naladil. Ale pánové jak. Naprosto úžasně, tak ještě nikdy neznělo. A pak začal hrát. Víte, já už něco slyšel.
Ale tehdy mě vyhrkly slzy. On ten Andrle hrál takové nekonečné, smutné a přece jakoby nadějné melodie. Něco jako skládal ten mystik Gurdjieff. Nebo co se občas povede Keithu Jarrettovi na těch jeho improvizovaných koncertech.  Jestli jste to někdy slyšeli. Manželka mě chytila za ruku a kouknu na ní, slzy ji tečou po tváři.
Tak jsme tam stáli, drželi se za ruce a on hrál. Zdálo se, že jeho prázdný pohled slepých očí se toulá v dálce jeho nitra a nahlíží do jiných, nejspíš lepších světů.
A mě napadlo, že ten člověk je vlastně génius.

„No nic“ řekne najednou pan Andrle a přestane uprostřed melodie „už to sedí!“
„Co jste to hrál za skladbu, pane Andrle?“ ptám se.
„Skladbu?“ zasměje se. „To já jen tak...“
***
Přivezl jsem ho pak ještě jednou – asi za rok -  a přiznám se, že jsem to piano trochu sám naschvál rozladil. On to asi poznal, ale nic neříkal. Naladil, snědl svíčkovou. Mně šlo hlavně o to jeho hraní.
***
Pak mě pohltily jiné starosti a na pianino, ani na Andrleho jsem neměl ani pomyšlení.
***
Až po čase jedu takhle kolem té hospody a kolo nikde.
Tak zajdu dovnitř, abych se zeptal, kde pan Andrle bydlí. Ono to piano by už opravdu potřebovalo naladit. Hlavně se mi ale zastesklo po těch jeho melodiích.

 „Jo ten se už uchlastal!“ řekl se smíchem hospodský.
„Čekal jste snad něco jiného?“ zeptal se ještě a jakoby sám pro sebe dodal: “Takový zbytečný hovado.“
Co si to dovoluješ, ty křupane?! Vzbouřilo se to ve mně. Jakým právem o něm takhle mluvíš, hňupe? Ale neřekl jsem nic a vyšel jsem ven.
Drobně pršelo. Déšť se snášel do korun stromů, na střechy domů a do mých očí.
V melodii kapek, tančících v kalužích jsem zaslechl tu nekonečnou, smutnou a přece naděje plnou píseň srdce... Nebo to byl zpěv z hloubi mého vlastního nitra?"
 

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Pavlíček | pátek 7.8.2020 11:01 | karma článku: 25,52 | přečteno: 381x
  • Další články autora

Miroslav Pavlíček

Panis angelicus

Možná ty vojáky považujete – jako já – za hrdiny, bránící náš způsob života, naši kulturu. Je však možné, že se přikloníte k mínění, že jde o agresory, rozsévající smrt a utrpení na nevinné lidi tam, kde nemají co dělat.

25.4.2024 v 16:43 | Karma: 17,31 | Přečteno: 402x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

Život vojenský - život veselý

Ovšem pouze tehdy, není-li zrovna válka. Je-li válka, to pak život nemá žádný smysl, ani cenu. A nejen vojenský a nejen život. Ani láska, ani východ slunce, ani rozkvetlý šeřík, prostě vůbec nic. Kdo to kdy pochopí?

10.4.2024 v 11:05 | Karma: 11,98 | Přečteno: 509x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma: 21,62 | Přečteno: 351x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

Konexe

Pokud chcete být úspěšní v byznysu, musíte budovat konexe. Něco v tom smyslu říká nějaký pan Richard Branson (a je tím tapetován internet). Jako by to dávno nevěděl každý. Ač nepravděpodobné, stalo se tak Léta Páně roku onoho.

20.3.2024 v 14:46 | Karma: 18,73 | Přečteno: 366x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

Smrt na plese

"Rychle, pusť si rádio!" "Co se děje, vole? Rusko napadlo Ameriku? Nebo Amerika Rusko? Nebo Číňani přistáli na Měsíci?"

7.3.2024 v 12:08 | Karma: 23,99 | Přečteno: 646x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Izraelská armáda drží palestinskou stranu Rafáhu, v Káhiře se jedná o příměří

7. května 2024  7:44,  aktualizováno  18:19

Izraelská armáda v úterý zahájila operace ve východních částech Rafáhu na jihu Pásma Gazy. Obsadila...

U Strakonic havarovalo několik aut, letí tam vrtulník. Silnice na Písek je zavřená

7. května 2024  17:49

U Strakonic na silnici I/4 havarovalo několik vozidel. Vozovka ve směru na Písek je kvůli havárii...

Mezi extremisty stále dominuje takzvané antisystémové hnutí, tvrdí vnitro

7. května 2024  17:02

Dominance tzv. antisystémového hnutí na české extrémistické scéně přetrvává. Jeho představitelé...

Podnikatel myslel, že investuje. Podvodníci zatím vysáli z jeho účtů 20 milionů

7. května 2024  16:53

O 20 milionů korun přišel kvůli internetovým podvodníkům třiašedesátiletý muž z Hradecka. Podle...

  • Počet článků 297
  • Celková karma 18,73
  • Průměrná čtenost 502x
Jsem...

 

Seznam rubrik