Miroslav Pavlíček

Viděl jsem zemi zaslíbenou

1. 04. 2017 20:45:54
Jsem rád, že tento můj 66 - a tedy tak trochu jubilejní - příspěvek připadl do prvních dubnových dnů. Rád bych totiž připomněl jednoho Člověka. Na 4. dubna připadá výročí jeho násilné smrti.

Bez komentáře si dovoluji předložit k zamyšlení několik výňatků ze dvou slavných proslovů Martina Luthera Kinga.
Jen bych chtěl připomenout skutečnost, ze které mrazí: druhý proslov, známý jako „Viděl jsem zemi zaslíbenou“ Martin přednesl v předvečer své smrti. Byl zákeřně zavražděn 4. dubna 1968, když stál na balkoně motelu Lorraine (v Memphisu, Tennesee), kde byl ubytovaný. Bylo mu pouhých 39 let.

***

Z proslovu „I have a dream“ proneseného ve Washingtonu,ve stínu Lincolnova památníku, dne 28.8.1963, během pochodu za občanská práva.

Již pět dvacetiletí uplynulo od okamžiku, kdy jeden velký Američan, v jehož symbolickém stínu tu dnes stojíme, podepsal Proklamaci emancipace. Tento zásadní dekret přinesl paprsek světla naděje milionům černých otroků, spalovaných plameny opovržlivé nespravedlnosti. Přišel jako radostný úsvit dlouhé noci jejich vězení.
Avšak o sto let později černoch stále není svobodný. O sto let později je jeho život stále mrzačen pouty segregace a diskriminace.

Nezapadejme však do hlubin beznaděje, o to vás prosím, přátelé. A přestože musíme čelit problémům dneška a zítřka, stále mám jeden sen.

Mám sen, že jednoho dne se tento národ pozvedne a naplní skutečný význam své víry: že je zřejmé, že lidé byli stvořeni jako sobě rovní.

Mám sen, že jednoho dne na rudých pahorcích státu Georgia synové bývalých otroků a synové bývalých otrokářů společně zasednou ke stolu bratrství.

Mám sen, že jednoho dne bude dokonce stát Mississippi, stát spalovaný žárem nespravedlnosti a útlaku, přeměněn na oázu svobody a spravedlnosti.

Mám sen, že mé čtyři malé děti budou jednoho dne žít ve světě, kde nebudou posuzovány podle barvy kůže, ale podle svého charakteru.

***

Z proslovu „I've seen the promised land“, Memphis, Tennesee, 3.4.1968

Ano, já nevím co se stane. Máme před sebou obtížné dny. Jako každý člověk bych si i já přál dlouho žít. Avšak tím se nyní nezabývám. Chci jen naplnit boží vůli. A on mi dovolil vystoupat na vrchol hory. Stál jsem na vrcholku hory a viděl jsem zemi zaslíbenou. Je možné, že já tam s vámi nedojdu. Ale chci vás dnes ujistit, že my, jako lidé, do té zaslíbené země dojdeme. Já jsem dnes šťastný a o nic se nestrachuji. Z nikoho nemám strach. Viděl jsem slávu božího příchodu.

Pozn.: Text proslovů podle knihy "Speeches that changed the world", Quercus, 2008, v mém překladu

Autor: Miroslav Pavlíček | karma: 20.90 | přečteno: 417 ×
Poslední články autora