Až se vrátím, tak vás všechny postřílím

Tak k vyslovení takové věty člověk nemusí zrovna uvěřit tzv. konspiračním teoriím, jak můžeme občas číst a slyšet. Slabším povahám úplně postačí, když uvěří oficiálním zprávám. Ale mohou být i jiné příčiny.

Můj pradědeček se jmenoval Ignác. Tedy, psáno Ignaz, protože byl Němec. Já totiž pocházím ze Sudet. Povoláním byl řezník a musela s ním být legrace. Aspoň mně se to tak zdálo. On totiž nezřízeně pil. Se svoji ženou, mojí prababičkou, měl čtyři dcery. Nejmladší se jmenovala Loizi a to byla moje babička. Nejstarší byla teta Stázi.
***
Když jsem byl malý, musela mi babička znovu a znovu vyprávět tyto dvě veselé příhody. Ty jsem miloval.

(Tak kterýpak je vlastně ten Ignác?)
***
Bylo před Velikonocemi a prababičku přijela navštívit její sestra z Jaroměře.
„Kde máš Ignáce?“ zeptala se, když s úlevou zjistila, že není doma.
„Ále – nacvičují na pašijové hry,“ odvětila prababička.
„A kde to nacvičují?“
„V hospodě, kde jinde,“ zněla odpověď.
„Aha. A copak tam Ignác bude hrát?“ chtěla vědět sestra.
„Jidáše, co jinýho.“ řekla prababička.
***
Jednou přišel Ignác, jako obvykle, domů v podroušeném stavu. Chvíli nadával a kopal do nábytku a nakonec řekl: „Až se vrátím, tak vás všechny postřílím!“ Načež odešel do hospody a zamkl za sebou dveře.
Stázi propadla hysterii a že skočí z okna.
A už začala okno skutečně otvírat.
„Co vyvádíš,“ napomenula ji klidným hlasem prababička. „Čím by nás asi tak postřílel? Leda snad rohlíkem.“
V noci pak Ignáce přinesli jeho kumpáni a položili ho před dveře.

Ale asi to byla ta pověstná „poslední kapka“, protože prababička ho už – přes jeho výhružky a prosby – domů nepustila.

Následoval rozvod a Ignác se odstěhoval do Saské Kamenice, tedy Chemnitz (později Karl-Marx-Stadt a nyní opět Chemnitz).
Zpočátku psal srdcervoucí dopisy a žadonil, aby za ním přijela aspoň ta nejmladší, Loizi. Že už skončil s pitím a našel si dobrou práci.
Nu, naštěstí k tomu nedošlo a tak se mohl narodit můj tatínek a také já.
***
Před časem jsem do Chemnitz často jezdil na služební cesty.
A jednou večer – Bůh ví proč – jsem se zatoulal na tamější hřbitov. Má hezkou parkovou úpravu a je tam klid. Jako na každém hřbitově. Tam už nikdo nikam nespěchá a nic neřeší.

Na odlehlém místě, u zdi, jsem se – Bůh ví proč – zastavil u zanedbaného hrobu s pískovým náhrobkem. Nápis už byl rozpadlý a nečitelný.
Ale nakonec jsem, aspoň to hlavní, rozluštil: Ignaz Purm.
Udiveně jsem zůstal stát.
„Vy jste ho snad znal?“ ozval se hlas vedle mě. Stařičká „Grossmutti“ v černých šatech na mě upírala modré oči ve vrásčité tváři. Jakoby zavítala z dávných časů.
„To ne“, řekl jsem, „ale jmenoval se tak můj pradědeček.“
„Pradědeček...,“ opakovala stařenka jako ozvěna.
„A odkudpak jste, mladý pane?“ zeptala se.
Řekl jsem, že z Čech a dodal německé jméno mého a vlastně také Ignácova rodného města – Schatzlar.

„Schatzlar...,“ zopakovala opět jako ozvěna.
Dívali jsme se mlčky na náhrobek, porostlý mechem a břečťanem. Po chvíli mě napadlo, že by možná mohla něco říct ona mně. Ale jako by se po ní zem slehla. Nebyla v žádné z přilehlých uliček, ani za habrovým plotem ve vedlejší části hřbitova. Prostě nikde.
***
Ještě musím dodat, že jsem na hřbitov ještě několikrát zavítal při svých dalších pobytech ve městě. Ale hrob Ignáce Purma jsem už nikdy nenašel.
 

 

Autor: Miroslav Pavlíček | sobota 1.4.2023 11:01 | karma článku: 27,37 | přečteno: 540x
  • Další články autora

Miroslav Pavlíček

Panis angelicus

Možná ty vojáky považujete – jako já – za hrdiny, bránící náš způsob života, naši kulturu. Je však možné, že se přikloníte k mínění, že jde o agresory, rozsévající smrt a utrpení na nevinné lidi tam, kde nemají co dělat.

25.4.2024 v 16:43 | Karma: 10,81 | Přečteno: 150x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

Život vojenský - život veselý

Ovšem pouze tehdy, není-li zrovna válka. Je-li válka, to pak život nemá žádný smysl, ani cenu. A nejen vojenský a nejen život. Ani láska, ani východ slunce, ani rozkvetlý šeřík, prostě vůbec nic. Kdo to kdy pochopí?

10.4.2024 v 11:05 | Karma: 11,98 | Přečteno: 505x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma: 21,61 | Přečteno: 348x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

Konexe

Pokud chcete být úspěšní v byznysu, musíte budovat konexe. Něco v tom smyslu říká nějaký pan Richard Branson (a je tím tapetován internet). Jako by to dávno nevěděl každý. Ač nepravděpodobné, stalo se tak Léta Páně roku onoho.

20.3.2024 v 14:46 | Karma: 18,51 | Přečteno: 363x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

Smrt na plese

"Rychle, pusť si rádio!" "Co se děje, vole? Rusko napadlo Ameriku? Nebo Amerika Rusko? Nebo Číňani přistáli na Měsíci?"

7.3.2024 v 12:08 | Karma: 23,99 | Přečteno: 643x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

  • Počet článků 297
  • Celková karma 17,18
  • Průměrná čtenost 502x
Jsem...

 

Seznam rubrik