Temný med

Herrenhaus se říkalo vznosné vile, porostlé břečťanem, která stála nedaleko vchodu do secesních budov textilní továrny. Vila měla velkou terasu, ze které se scházelo do krásné, udržované zahrady.

Uvnitř byla mramorová schodiště s červenými koberci a naleštěné parkety, jako na zámku.

Za mého dětství tam byla ordinace praktického lékaře. A to byl můj otec. Rád jsem ho tam chodil navštěvovat. Nejradši jsem měl místnost bez oken, hned vedle ordinace, kde stál rentgen. Do ordinace se dalo jít přes čekárnu a nebo právě přes rentgen. Tudy jsem chodil já.

***

Toník byl milý chlapec, vlastně již mladý muž. Byl štíhlý, bledý a měl žluté vlasy. I když byl už  dospělý, rád se zastavil a pobavil s námi, malými školáky. Všichni jsme ho měli rádi.

Učil se holičem a občas zaskakoval v místní oficíně. A to jsem vždycky přesvědčoval maminku, že nutně potřebuji ostříhat.

„Ten Toník mi dělá starosti, včera jsem ho zase nechal převézt do nemocnice.“ Řekl jednou po nedělním obědě můj otec, když odložil noviny.
„Měl by držet přísnou dietu. Ale to víš, je to mladý kluk a chce se občas pobavit… Chudák“
Tak jsem se dozvěděl, že Toník má těžkou cukrovku a vůbec, že jeho zdraví není moc dobré.
Maminka se tvářila vážně. Měla Toníka také ráda. Byl to přece takový milý, slušný chlapec.

„Pojď, půjdeš se mnou do ordinace“, obrátil se ke mně jednoho dne otec.
„Pozval jsem si tam na kontrolu Toníka a ty odneseš med, který mi přinesl včelař. Jsou toho dvě sklenice“

Jů, k večeři bude chleba s medem! A ještě uvidím Toníka! Zaradoval jsem se a už jsem netrpělivě čekal na otce, který si oblékal kabát.

K Herrenhausu se šlo přes můstek, pod kterým tekla řeka, vlastně malá říčka.
A právě na tom můstku stál Toník. Opíral se o zábradlí, díval se do vody a čekal na nás.
„Toník!“ vykřikl jsem, vysmekl jsem se otci a chtěl jsem běžet k němu.
Otec mě však zarazil. „Běž napřed!“ řekl přísně tónem, který nepřipouštěl žádnou diskuzi.
Ještě jsem zahlédl, jak otec přistoupil k Toníkovi a opřel se o zábradlí vedle něj.

Roentgenův přístroj stál mlčky a netečně v temné místnosti před ordinací, jako vždy. Nahlédl jsem stísněně do prostoru, kam do něho vstupovali pacienti.
Tu jsem uslyšel z ordinace otcův hlas. Baví se s Toníkem, napadlo mě a rychle jsem vstoupil. Otec byl ale v ordinaci sám a někam telefonoval.

Podíval jsem se z okna. Toník stál stále na mostě a díval se do řeky.
„On Toník nepříjde?“ zeptal jsem se.
Otec mě pohladil po vlasech a řekl:“Toník se už na nás dívá z druhého břehu, víš?“
Tomu jsem nerozuměl. Stál přece na mostě a ne na břehu.

Když jsem pak odcházel kolem rentgenu, nesl jsem dvě veliké sklenice medu. Náhle jsem pocítil strach z toho temného přístroje a přidal jsem do kroku.

“Toník se už na nás dívá z druhého břehu“.
Zazněla mi náhle jasně a srozumitelně v uších otcova slova a pochopil jsem, proč mě k němu na mostě nepustil.
Herrenhausem se rozlehl tupý, sytý úder a já jsem měl pocit, že se celá vila zachvěla.
Temná hmota se pomalu a jaksi majestátně rozlévala po zrcadlově lesklých parketách a hrnula před sebou skleněné střepy.

Otec vyšel ze dveří ordinace a pomalým krokem došel až ke mně, kde se zastavil.

***

Chtěl bych padat jako krůpěj temného medu.
A než bych dopadl na ty zbytečně naleštěné parkety, přešla by celá věčnost…

Autor: Miroslav Pavlíček | čtvrtek 17.11.2016 18:23 | karma článku: 22,44 | přečteno: 435x
  • Další články autora

Miroslav Pavlíček

Panis angelicus

Možná ty vojáky považujete – jako já – za hrdiny, bránící náš způsob života, naši kulturu. Je však možné, že se přikloníte k mínění, že jde o agresory, rozsévající smrt a utrpení na nevinné lidi tam, kde nemají co dělat.

25.4.2024 v 16:43 | Karma: 15,98 | Přečteno: 326x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

Život vojenský - život veselý

Ovšem pouze tehdy, není-li zrovna válka. Je-li válka, to pak život nemá žádný smysl, ani cenu. A nejen vojenský a nejen život. Ani láska, ani východ slunce, ani rozkvetlý šeřík, prostě vůbec nic. Kdo to kdy pochopí?

10.4.2024 v 11:05 | Karma: 11,98 | Přečteno: 506x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma: 21,62 | Přečteno: 350x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

Konexe

Pokud chcete být úspěšní v byznysu, musíte budovat konexe. Něco v tom smyslu říká nějaký pan Richard Branson (a je tím tapetován internet). Jako by to dávno nevěděl každý. Ač nepravděpodobné, stalo se tak Léta Páně roku onoho.

20.3.2024 v 14:46 | Karma: 18,51 | Přečteno: 364x | Diskuse| Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

Smrt na plese

"Rychle, pusť si rádio!" "Co se děje, vole? Rusko napadlo Ameriku? Nebo Amerika Rusko? Nebo Číňani přistáli na Měsíci?"

7.3.2024 v 12:08 | Karma: 23,99 | Přečteno: 645x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  14:05

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 297
  • Celková karma 18,36
  • Průměrná čtenost 502x
Jsem...

 

Seznam rubrik